Lekker ragguh

Onderhoud mountainbike remmen

De schijfremmen van je mountainbike zijn een van de belangrijkste veiligheidsvoorzieningen op je fiets. Daarom is het belangrijk om je schijfremmen regelmatig te controleren en schoon te maken, en ze zo nodig af te stellen.

Mountainbike remmen schoonmaken en controleren

Door met een SCHONE doek, bijvoorbeeld een oud t-shirt je remschijven en blokken regelmatig (eens in de twee weken of na elke natte rit) schoon te poetsen totdat er geen zwart meer vanaf komt, zorg je ervoor dat je remmen niet gaan piepen, beter presteren en langer mee gaan.

Het is belangrijk dat de doek écht schoon is en niet al ergens anders voor is gebruikt. Anders bereik je juist het tegenovergestelde: je maakt alles alleen maar vuiler waardoor je remmen alleen maar slechter gaan werken.

En als je dan toch met de remblokken bezig bent kun je gelijk controleren of er nog voldoende voering op zit. Dit moet altijd meer zijn dan de dikte van het veertje tussen de blokken. Zit er geen veertje tussen houd dan minimaal 0,5 mm aan.

En tenslotte, de dikte van de remschijven is iets wat vaak wordt vergeten. Deze moeten minimaal 1,5 mm zijn bij de meeste merken, maar wordt ook vaak op de schijf zelf vermeld.

Mountainbike remmen inremmen

Na het schoonmaken is het altijd goed om de MTB remmen in te remmen. Zoek een rustige plek waar het verkeer geen last van je heeft, zoals bijvoorbeeld een lege parkeerplaats.

Fiets ongeveer twintig kilometer per uur en rem met één rem tot bijna stilstand. Blijf normaal op de fiets zitten en het is belangrijk dat je niet helemaal tot stilstand komt of dat je wiel slipt.

Dit herhaal je tot je merkt dat je rem steeds krachtiger remt en stil is. Meestal zal dat tussen de tien en twintig keer zijn. Doe hetzelfde met de andere rem. Het inremmen kun je nooit te vaak doen en door het na elke wasbeurt van je bike te doen, blijven ze optimaal presteren! Hier vind je een filmpje van Sram over het inremmen.

Remvloeistof

Verder is het belangrijk de remvloeistof tijdig te vervangen. Wanneer dit moet hangt af van hoe je de MTB gebruikt en welk merk je hebt. Ga je overal vol gas naar beneden dan is je vloeistof eerder aan de beurt dan wanneer je alleen lekker over de gravelpaden heen struint.

Heb je remmen met minerale olie zoals bijvoorbeeld bij Shimano of Magura, dan zijn deze gevuld met een hydrofobe vloeistof. Dat wil zeggen dat de remvloeistof water afstoot en er zich dus niet mee zal vermengen maar bovenop water gaat liggen. Ondanks dat het remsysteem een gesloten systeem is zal er altijd vocht in komen. Daardoor is het verstandig deze zeker om de twee jaar te vervangen.

Heb je remmen met DOT remvloeistof zoals bijvoorbeeld Sram (voorheen Avid) of Formula, dan is de vloeistof een hydrofiel. Dat wil zeggen dat het zich vermengt met water wat de remprestaties ernstig vermindert. Jaarlijks deze vervangen zou dan mijn advies zijn.

Voelt je remhendel aan als een spons en lukt het niet meer om een 'stoppie' te maken dan heb je waarschijnlijk lucht in je remsysteem. Soms volstaat dan een snelle ontluchting bij de remhendel. Mocht dat niet het gewenste effect hebben dan zul je het hele systeem moeten ontluchten, ook wel “bleeden” genoemd.

Zuigers schoonmaken en smeren

Ook de zuigers in de remklauw hebben soms wat liefde nodig. Door deze schoon te maken en te smeren met remvloeistof zorg je er voor dat de rubbers die de zuigers terug moeten trekken soepel en goed blijven werken en je blokjes minder snel zullen aan blijven lopen.

Haal de remblokjes uit de klauw en maakt met een doek en remmenreiniger bijvoorbeeld Muc off disc brake cleaner de remklauw eerst schoon. Laat voorzichtig de zuigers iets naar buiten komen en maak deze ook schoon met remmen reiniger. Pas op dat je de zuigers niet te ver naar buiten laat komen.

Als je dat doet zullen ze er uit vallen, net als de remvloeistof en zal de remklauw soms zelfs moeten worden vervangen. Om dit te voorkomen kun je ook een bleedblock door de helft zagen en in de remklauw plaatsen. Zo voorkom je dat de zuiger te ver naar buiten kan komen.

fietsketting
Een doormidden gezaagde bleedblock.

Nu kun je makkelijk met een wattenstaafje en wat remvloeistof (let wel op dat je de remvloeistof gebruikt waar ook je remsysteem mee is gevuld) en smeer de zuiger en daarmee ook het afdichtingsrubber. Haal met een doek de overtollige remvloeistof weg en plaats je remblokken weer terug in de klauw.

Hé, 👋 vragen? Via WhatsApp of Mail.