Lekker ragguh

Mountainbike ketting onderhoud

Door zelf regelmatig wat liefde aan de ketting te geven, zorg je dat je ketting, tandwielen en bladen langer meegaan. Bovendien presteert je aandrijving beter en vereist minder werk van jouw kant.

MTB ketting onderhoud: dry-lube vs wet-lube

Het schoonmaken van je mountainbike ketting is een relatief eenvoudig proces dat in een paar minuten gedaan kan worden. Doordat ik zelf al meer dan 20 jaar mountainbike heb ik zelf al de nodige smeermiddelen voorbij zien komen.

Je kunt deze onderverdelen in twee groepen; dry-lube en wet-lube. Beide zijn, anders dan de naam van dry-lube doet vermoeden, vloeibaar. Het grote verschil van de twee is dat de dry-lube voor droge omstandigheden is en de wet-lube voor natte omstandigheden. Voordeel van de dry-lube is dat die minder of geen vuil aanpakt en alles dus veel schoner blijft.

Voordeel van de wet-lube is dat die beter blijft zitten en beter beschermt in extreme en natte omstandigheden. Het nadeel van een wet-lube is dat je ketting, tandwielen en voorblad(en) erg vies worden en het goed schoonmaken een behoorlijke klus wordt.

MTB ketting onderhoud: Squirt

Zelf rijd ik nu al meer dan 10 jaar met Squirt (niet googlen ;) en ik zweer hierbij. Ook in de meest extreme omstandigheden blijft deze dry-lube de ketting beschermen en smeren. Met Squirt hoef je de ketting nooit meer te ontvetten, dus geen geknooi met vette zwarte kettingen in een kettingborstelbakje of met ontvetter.

Squirt Lube is een biologisch afbreekbare lube die de levensduur van de volledige aandrijftrein verlengt. De emulsie bevat wel 40 soorten wax die elk een specifieke functie hebben. Na het aanbrengen dringt de vloeistof door tot in het binnenste van de ketting. Het water verdampt langzaam en de wax laat een laagje achter dat water,- zand- en vuilafstotend is.

Squirt Lube bevat geen alcohol of ander schadelijk oplosmiddel en is op die manier ook duurzaam. Omdat water langzaam verdampt, en de wax alleen in vloeibare vorm tot het binnenste van de ketting kan doordringen, is er meer tijd voor de wax om zich in de openingen tussen de binnenste pinnetjes, rolletjes en plaatjes van de ketting te nestelen.

Hoe Squirt te gebruiken tijdens het mountainbike ketting onderhoud?

Stap 1: Alleen bij eerste gebruik: Ontvet de ketting, cassette, voorblad(en) en derailleurwieltjes zo grondig mogelijk, zodat alle fabrieksolie verwijderd wordt. Nu mag je dus wel ontvetter gebruiken zoals bijvoorbeeld Muc off bio drivetrain cleaner.

Bij elk volgende gebruik neem je de ketting, cassette, voorblad(en) en derailleurwieltjes af met een droge doek.

Stap 2: Ketting moet droog zijn; fles goed schudden. Smeer twee laagjes op het gedeelte van de ketting wat over de tandwielen loopt, door aan de cranks te draaien. Laat de eerste laag drogen voordat je de volgende aanbrengt. Je hoeft overtollige wax niet te verwijderen en de aandrijftrein nooit meer te ontvetten!

Dat is het! Je ketting is nu schoon en klaar voor een nieuwe rit.

Hoe vaak moet je de MTB ketting smeren?

Hoe vaak je dit moet doen hangt er natuurlijk vanaf waar je rijdt en in welke omstandigheden. Maar als je de mountainbikeketting om de twee a drie ritten met squirt smeert, of na iedere natte rit, dan zit je zeker goed.

Door deze eenvoudige stappen te volgen, kun je de levensduur van je mountainbikeketting helpen verlengen en vele kilometers genieten van soepele ritten!

Mountainbike ketting rek

Na het smeren van de ketting, is het goed om de slijtage van de ketting in de gaten te houden. Een versleten ketting valt minder mooi in de tanden van de cassette en voorblad(en).

Hij gaat daardoor op de toppen van de tanden lopen en uiteindelijk springt de ketting over de vertanding heen. Hierdoor zal de aandrijving veel sneller slijten en de levensduur aanzienlijk verlagen.

fietsketting
Een ketting bestaat uit vijf onderdelen.

Doordat de pen, bus en rol op elkaar inslijten “rekt’ de ketting. Het is dus niet zo dat het metaal van de ketting echt rekt. Doordat de ketting uit wel meer dan honderd schakels bestaat, en je dus wel meer dan honderd keer het inslijten van de pen, bus en rol hebt, wordt de ketting langer.

Met een kettingslijtagemeter meet je deze slijtage. Als je, met een twaalf speed, onder de 0,5% rek blijft en onder de 0,75% rek bij alle andere aandrijvingen kun je vaak twee tot drie kettingen per cassette gebruiken. Vooral bij de duurdere cassettes loont dat al snel omdat deze al gauw meer dan €150,- kosten.

Zit je boven deze rek dan zal een nieuwe ketting, zeker onder zware belasting over de ingesleten tanden heen schieten, ook wel bekend als doortrappen. In dat geval kun je beter de aandrijving helemaal op fietsen en alles in één keer vervangen.

Hoe snel het slijt hangt ook af van hoe je fietst. Ben je iemand die altijd op de pedalen staat te stampen omdat een van je maten weer je KOM heeft afgepakt? Dan gaat het vroegtijdig wisselen van de ketting niet altijd goed omdat dan tandwielen op de cassette al te ver zijn versleten. Vaak zijn met name de kleinste tandwielen op de cassette als eerste op. Bij sommige cassettes kun je deze ook los vervangen.

Twijfel je nog over de staat van je aandrijving? Neem dan nu contact op met Steven's Bike Service! Ik voer dit onderhoud van de ketting van jouw mountainbike graag uit! Neem nu contact met mij op via whatsapp of bel me en ik zorg dat jouw MTB weer als de brandweer gaat!

Hé, 👋 vragen? Via WhatsApp of Mail.